Bekijk meer foto's van Eefje op Instagram

@glam_by_eefje Volgen

Volgers

5 Tips om thuis te starten met Yoga!

Een tijdje geleden volgde ik een yoga workshop, meer bepaald Hatha Yoga! Ik dacht eerst dat deze vorm van yoga zeer saai zou zijn, en dat ik steeds in de lach zou schieten door de stilte en de rare bewegingen met mijn lichaam.. Maar wat ik vooral geleerd heb is dat deze vorm van yoga vooral zéér relaxerend werkt! Ik merkte al snel dat dit wel eens de ideale yoga variant voor mij kon zijn..

5 Tips om thuis te starten met Yoga!

Wat is Hatha yoga?

Hatha yoga bestaat voornamelijk uit oefeningen om beheersing te verkrijgen over de geest en vooral het lichaam.
Hatha yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). Eén van de bekendste oefeningen waar je waarschijnlijk al van gehoord hebt is de Zonnegroet.

In het Westen is hatha-yoga vooral een populair middel om te onthaasten of stress te verminderen. Daarnaast wordt aan de technieken ook een gunstig effect toegeschreven op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen en treedt er in het algemeen een versoepeling van het lichaam op. Het doel van hatha-yoga is in het Westen is daarom vooral het bevorderen van de gezondheid en het welbevinden.

Terug thuis ben ik op zoek gegaan waar ik ergens Hatha yoga kon volgen, maar je raadt het al: nergens.. ik woon dan ook in de middel of nowhere en zou al richting Antwerpen moeten om zo’n les te kunnen volgen.. De oplossing: yoga at home, een yogamat en You Tube!

5 tips om thuis te starten met yoga:

Yoga is een sport die steeds meer in trek is, het is niet meer weg te denken uit de meeste sportscholen en yogastudio’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Met name in grote steden zet de trend zich snel voort. Dit gebeurde heel wat jaren geleden al in de Verenigde Staten, daar kijkt niemand meer op van een voorbijganger met een yogamatje onder de arm. Voorheen was yoga alleen een hindoeïstische filosofie, vandaag de dag in het meer en meer een alledaags westers concept en is yoga een sport die bestaat uit oefeningen. Deze oefeningen staan in het teken van een gezond lichaam en hebben als doel je lichaam en geest in balans te brengen. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het is niets anders dan rust creëren in je dagelijks leven. Yoga heeft meer voordelen, denk maar eens aan strakke benen en billen, lenigheid en pijnverlichting tijdens je menstruatie. Maar waar kun je nu het beste beginnen? En hoe pak je yoga thuis op als er geen studio in de buurt is? Hieronder vijf tips waarmee jij je yoga journey kunt starten!

Stap 1: doel stellen
Zonder doel kan je reis niet starten. Waarom heb je behoefte aan yoga en waarmee ben je tevreden als je eenmaal besluit ervoor te gaan? Doelen zijn natuurlijk heel persoonlijk en zijn voor iedereen anders. De één is op zoek naar ontspanning, de ander wil graag leniger worden en weer een ander gaat voor een strakke buik. Wat wil jij? Probeer je doel(en) uit te werken in een moodboard. Dit kan door middel van tijdschriften, maar ook heel simpel via Pinterest. Een moodboard versterkt je doelstellingen en visualisatie zorgt ervoor dat je je doelen ook écht bereikt.

Stap 2: basics
Nu je helder hebt waarom je met yoga wilt beginnen, is het tijd om de basis in orde te maken. Je hebt een aantal musthaves nodig, zoals een yoga mat en andere handige yoga accessoires die ervoor gaan zorgen dat je zonder blessures nieuwe oefeningen kunt leren. Internet is een super hulpmiddel als je wilt weten wat voor yogastijlen- en oefeningen je zou kunnen uitvoeren. Kanalen als Kino Yoga en Ekhart zijn voorbeelden van goede yoga kanalen op Youtube. Een app op je smartphone werkt misschien nog handiger en sneller dan Youtube. Kijk eens naar apps als Pocket Yoga (iOS en Android), Yogify (iOS) , Yoga Stretch (iOS) en Daily Yoga (iOS en Android). Genoeg uitleg, houdingen en filmpjes!

Als je net begint met yoga is het essentieel dat je weet wat de basishoudingen zijn en hoe je deze op de juiste manier uitvoert. Ekhart heeft met een speciale video ‘Yoga for beginners Part 1 with Esther Ekhart’ een ideale handleiding gecreëerd. Je vindt hierin de meest basic uitleg terug voor poses als de kat koe positie, de berg houding, de neerwaartse hondhouding, maar ook een houding als de cobra komt er in voor. In een kleine 30 minuten krijg je allerlei tips en tricks waarmee je een aantal sessies uit de voeten kunt.

Stap 3: sessies opbouwen
Idealiter begin je niet direct met twee uur per dag, maar bouw je je sessies rustig uit. Het is niet gek om dagelijks te starten met 10 minuten. Als het je bevalt, pak je steeds meer tijd en voeg je geleidelijk meer en meer oefeningen toe aan je practice. Als je het gevoel hebt dat je hulp of extra steun kunt gebruiken in je sessie denk dan eens aan een yoga blok of yoga riem. Deze essentials helpen je om nieuwe poses aan te nemen zonder dat je je spieren verrekt, blessures oploopt en helpen je bepaalde poses langer vast te houden.

Stap 4: moment kiezen
Wat vind jij fijner? Wil je graag in de ochtend beginnen of juist liever je dag afsluiten met een serie oefeningen op je matje? De één begint de dag graag met de zonnegroet zodat de bloedcirculatie op gang komt en geniet van de soepelheid die de oefening brengt gedurende de rest van de dag. De ander sluit zijn of haar dag heerlijk af met een reeks statische oefeningen zoals hierboven beschreven. Vergeet niet een vleugje dankbaarheid toe te voegen aan je relaxmoment en keep on smiling!

Stap 5: place to be
Heb je weinig ruimte in huis of vind je het te warm om binnen je practice te beoefenen? Dan zou je met mooi weer ook een rustige plek in een park, op de heide of het strand kunnen uitkiezen. Een reis yogamat mee en je bent good to go! Je pikt op deze manier frisse lucht mee en je bent er direct tussenuit. Als het frisser is, is het handig om een deken mee te nemen, mocht je nog lekker willen zitten dan geeft een dekentje net de warmte om dat in alle rust te kunnen doen.

Bron: https://pixabay.com/nl/meditatie-yoga-vrouw-meisje-zand-609235/

5 Tips om thuis te starten met Yoga!

Op de foto’s zie je dat ik mijn oefeningen doe op een flashy roze matje.. dit is een sticky yogamat. Een sticky yogamat is de meest gebruikte mat door beginnende yogi’s en yogini’s bij Hatha Yoga. Super zacht en comfortabel, je lichaam zakt er een klein beetje in weg (de mat neem de vormen van je lichaam aan zeg maar). Dit yogamatje is volledig anti-slip en blijft dus prima op zijn plaats bij gelijk welke beweging.. het verschuift geen milimeter! Momenteel probeer ik een aantal keer per week vrij te maken om hatha yoga te doen, wat me helpt mijn hoofd leeg te maken en eventjes te ontspannen..

Heb jij ervaring met yoga?

Liefs,

Eefje

  • Amai, girl, looking good. Ik doe zelf al jaren yoga thuis. Drie, soms vier keer per week. Ik merk wel dat het sinds mijn rugprobleem van eerder dit jaar minder goed lukt. Ben mijn flexibiliteit wat kwijt en vind ze maar niet terug…